Filosofisk fredagsseminar, 25. januar 2019

Fredag den 25. januar skal Sivert T. Ellingsen, Master i filosofi fra IFIKK (UiO), holde vårsemesterets første Filosofisk fredagsseminar. Tittel på seminaret vil annonseres omtrent to uker i forveien. Seminaret vil bestå av et foredrag på omtrent en time, etterfulgt av en pause på et kvarter, og avsluttes med en spørsmålsrunde på 30 minutter.

Tid: 25. januar 2019, kl. 18.15-20
Sted: Seminarrom 219, Georg Morgenstiernes hus
Tittel: (Tittel kommer!)
Foredagsholder: Sivert T. Ellingsen, Master i filosofi fra IFIKK (UiO)

Alle interesserte er velkomne.

Aisthesis – Film og filosofi: «Antonio das Mortes»

Onsdag 29. november inviterer vi igjen til Aisthesis – film og filosofi på Cinemateket i Oslo. Alejandra Mancilla, førsteamanuensis i praktisk filosofi ved Universitetet i Oslo, kommer for å holde et foredrag om den ledende skikkelsen i seksti- og syttitallets Cinema Novo-bevegelse, Glauber Rocha. Mancilla vil i hennes foredrag se nærmere på hvordan både særegenheter ved den latinamerikanske marxismen og filmskaperens egne politiske og estetiske visjoner kommer til uttrykk i det antikolonialistiske mesterverket Antonio das Mortes fra 1969. Dette er en eksperimentell og hardtslående film, for hvilket Rocha ble tildelt prisen for best regi ved filmfestivalen i Cannes samme år. Foredraget til Alejandra Mancilla vil bli holdt på engelsk og Antonio das Mortes vil bli fremvist på 35mm med norske undertekster.

Tid: 29. november 2018, kl. 18.15-20
Sted: Cinemateket
Film: Antonio das Mortes

Foredragsholder: Alejandra Mancilla, førsteamanuensis i filosofi ved IFIKK (UiO)
Les mer

Filosofisk fredagsseminar, 9. november 2018

-Bilde: Pallas and the Centaur, Botticelli (1482)-

Fredag den 9. november skal Kim Phillips Pedersen, doktorgradskandidat i filosofi ved IFIKK (UiO), holde høstsemesterets femte og siste Filosofisk fredagsseminar. Seminaret vil bestå av et foredrag på omtrent en time, etterfulgt av en pause på et kvarter, og avsluttes med en spørsmålsrunde på 30 minutter.

Sammendrag:
Hearing utterances in a familiar language typically provides us with knowledge of what was said by the speaker in making those utterances. For example, hearing your friend utter the sentence, «Hedgehogs have about five thousand spines,» you straight away come to know that she said that hedgehogs have about five thousand spines. How does one come to know what was said in cases like this? Given the phenomenological immediacy with which the knowledge is formed – one seems to just hear the speaker as saying such-and-such – one might think that the knowledge is immediate, not dependent on further knowledge. Many philosophers are committed to this claim. In this talk I will argue that the knowledge is not immediate: knowledge of what is said in ordinary cases depends on further pieces of knowledge – specifically, knowledge of word meanings. I’ll show that knowing what words mean plays an epistemic role, not just a causal one.

Tid: 9. november 2018, kl. 18.15-20
Sted: Seminarrom 219, Georg Morgenstiernes hus
Tittel: Knowing What Was Said
Foredagsholder: Kim Phillips Pedersen, doktorgradskandidat i filosofi og medlem av ConceptLab ved IFIKK (UiO)

Alle interesserte er velkomne.

 

Filosofisk fredagsseminar, 19. oktober 2018

—-Bilde: Melancolia I, Albrecht Dürer (1514)—-

Fredag den 19. oktober skal Joost Vecht, doktorgradskandidat i filosofi ved IFIKK (UiO), holde høstsemesterets fjerde Filosofisk fredagsseminar. Seminaret vil bestå av et foredrag på omtrent en time, etterfulgt av en pause på et kvarter, og avsluttes med en spørsmålsrunde på 30 minutter. Foredraget vil bli holdt på engelsk.

Sammendrag:
We regularly make claims that people partially master something. For example, we can say that a student of mathematics has some idea of what a derivative is, but doesn’t fully «get it» yet; or claim that a researcher was «on to something» without quite knowing what it was yet.

I will propose an account of what it means to partially master a mathematical concept. This is not done from any established metaphysical theory, but from an investigation of partial mastery attribution in historical practice. Using a case study of Newton and Leibniz, I show how we frequently re-interpret historical mathematicians who we consider to have «partially grasped» something. I suggest that this offers an argument for an attributive, projective theory of concepts, and against more Fregean theories of grasping fixed concepts.

Tid: 19. oktober 2018, kl. 18.15-20
Sted: Seminarrom 219, Georg Morgenstiernes hus
Tittel: Partial Mastery of Mathematics
Foredagsholder: Joost Vecht, doktorgradskandidat i filosofi ved IFIKK (UiO) og medlem av ConceptLab

Alle interesserte er velkomne.

Filosofisk fredagsseminar, 5. oktober 2018

–Bilde: A Modern Olympia, P. Cézanne (1874)–

Fredag den 5. oktober skal Dag August Schmedling Dramer, Master i filosofi fra IFIKK (UiO), holde høstsemesterets tredje Filosofisk fredagsseminar. Seminaret vil bestå av et foredrag på omtrent en time, etterfulgt av en pause på et kvarter, og avsluttes med en spørsmålsrunde på 30 minutter.

Sammendrag:
My cat and I find ourselves in the kitchen. We are both endowed with excellent visual systems, eyes, that is, allowing us to take in the world in all its multifarious splendor. We perceive the table, the chairs, and the food, my cat and I, and as such, we can be said to perceive the same right? Not so fast, for if perception for us humans is dependent on culture, rationality, or both, then it seems that my cat and I cannot even be said to inhabit the experiential world in the same way, or rather, I as a encultured and rational being inhabit a world, whereas my cat simply respond to an environment. So is the experiential gulf long held to be unbridgeable by Western philosophers, still a thing even in todays exceptional findings in animal cognition studies? Join this Filosofisk fredagsseminar for an epic tour down perception lane, where the end goal of the journey is to find out whether we are warranted in talking about animals and humans as residing in different experiential spaces or not. What can it even mean to say that animals and humans inhabit the world differently? Where does the natural environment end and the cultural world begin? The talk will evolve around the thinkers of my Master Thesis, McDowell, Dreyfus, Gibson and McIntyre

Tid: 5. oktober 2018, kl. 18.15-20
Sted: Seminarrom 219, Georg Morgenstiernes hus
Tittel: The Spaces of Human and Animal Perception
Foredagsholder: Dag August Schmedling Dramer, Master i filosofi fra IFIKK (UiO)

Alle interesserte er velkomne.

Filosofisk fredagsseminar, 14. september 2018

—-Bilde: By the Mediterranean, Cross (1895)—-

Fredag den 14. september skal Ken Mikkelsen, snart uteksaminert Master i filosofi ved IFIKK (UiO), holde høstsemesterets andre Filosofisk fredagsseminar. Tema for seminaret annonseres omtrent to uker i forveien. Seminaret vil bestå av et foredrag på omtrent en time, etterfulgt av en pause på et kvarter, og avsluttes med en spørsmålsrunde på 30 minutter.

Sammendrag:
The Extended Mind thesis proposed by philosophers Andy Clark and David Chalmers posits that cognitive functions are extended into physical objects. Accordingly, thoughts are not confined to skin and skull. The proposition is that, in a very real way, a smart phone is part of your brain; enabling memory, communication, organisational tasks, and various computational functions. Every development cycle adds to the arsenal of applications these smart devices engage in. As a nexus of cognitive and cultural power, both potential and actual, smart phones enjoy an unprecedented access to our daily lives. But do they make us happy? Do they make us excellent?

To answer this question this talk will delve 2500 years into the past to explore Socratic and Aristotelian insight concerning the eudaimonic life and the nature of knowledge. If I do my job right, you’ll be smashing your phones at the end of the talk.

Key texts:
The Extended Mind (1998), Clark and Chalmers
The Question Concerning Technology (1977), Heidegger
Ion and Phaedrus (400 BC), Platonic dialogues

Tid: 14. september 2018, kl. 18.15-20
Sted: Seminarrom 219, Georg Morgenstiernes hus
Tittel: Virtual Virtue: Exploring the intersection between smart phones and happiness
Foredagsholder: Ken Mikkelsen, Master-student i filosofi ved IFIKK (UiO)

Alle interesserte er velkomne.

Filosofisk fredagsseminar, 24. august 2018

—-Bilde: The Rape of the Sabine…, Cortona—-

Fredag den 24. august skal Simon Opheim, snart uteksaminert Master i filosofi ved IFIKK (UiO), holde høstsemesterets første Filosofisk fredagsseminar. Seminaret vil bestå av et foredrag på omtrent en time, etterfulgt av en pause på et kvarter, og avsluttes med en spørsmålsrunde på 30 minutter. Seminar vil bli holdt på engelsk.

Sammendrag:
The metaphysician Sally Haslanger has argued that the concept ‘woman’ should be ameliorated to (roughly) mean ‘oppressed female,’ and consequently eliminated as a possible identity. The pragmatist Richard Rorty, on The other hand, has argued that ‘woman’ should–rather than being reduced to what it may mean today– function as an old identity in which to organize groups where it can be created new, positive, identities as women. Their respective positions reflect their differing attitudes to both philosophy and language. While Haslanger is proposing a (possibly) revisionary definition, she is still concerned with getting something right, that is, for her proposed new definition to properly denote something ‘in the world’: the structural oppression of those with female bodies. Rorty is on the other hand concerned with the need for new concepts and descriptions that fits our vision of what reality should be, in this case women’s vision of what it should be. In this talk I argue that Rorty’s view of language shows us that while Haslanger’s proposal is a good summarization of feminist insights, what we really need is a change, not a sharpening, of our linguistic tools.

Tid: 24. august 2018, kl. 18.15-20
Sted: Seminarrom 219, Georg Morgenstiernes hus
Tittel: How should we change language in order to achieve social justice?
Foredagsholder: Simon Opheim, Master-student i filosofi ved IFIKK (UiO)

Alle interesserte er velkomne.