Aisthesis – Film og filosofi: «8 femmes»

Onsdag 28. februar inviterer vi igjen til Aisthesis – film og filosofi på Cinemateket. Karin Kukkonen, førsteamanuensis i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo, kommer for å diskutere hvorledes måten François Ozons film 8 kvinner, gjennom dets lek med publikums forventninger og vår fornemmelse av hva som til en hver tid er sannsynlig, kan sees i forbindelse med teorien om «predictive processing» innen nyere bevissthetsfilosofi og kognitiv vitenskap. Foredraget vil bli holdt på engelsk og filmen vil bli fremvist på 35mm.

Tid: 28. februar, fra kl. 19
Sted: Cinemateket
Film: 8 femmes

Foredragsholder: Karen Kukkonen, professor II i litteraturvitenskap ved UiO

______________________________________________
8 kvinner (2002), 108min
8 kvinner i ett og samme hus. 8 kvinner med ulike behov. 8 kvinner med ulike lengsler. Og én mann. Det er bare nødt til å bli bråk!
Ikke minst når mannen viser seg å være død og morderen kun kan være en av dem… Dette er François Ozons pussige hybrid: Et Agatha Christie’sk mordmysterium, presen tert som en musikal med nostalgiske linker til Hollywoodske studioproduksjoner og haugevis av 50-talls estetikk (sjekk kostymene!). Og under den campe og underholdende overflaten sier Ozon noe om kvinnelighet, maktkamp og hemmeligheter. I rollene som de åtte kvinnene har Ozon fått med seg flere generasjoner med dyktige franske skuespillerinner.

Om foredraget:
What is likely to happen when a snow storm traps eight women in a house together? Arguably, some predictions immediately emerge in our minds and the scenario gets more and more detailed as we think about it. Once we know that Catherine Deneuve is one of these eight women and that Isabelle Huppert plays her sister, we assume we have a rather good sense of what kind of narrative is about to unfold. Or do we? François Ozon’s film «8 femmes» plays with viewers’ sense of probability as its plot events unfold, as the actresses perform their star image and as the dialogue mentions the conventions of the crime movie and the melodrama. Karin Kukkonen will discuss Ozon’s film in light of recent approaches in philosophy of mind that suggest that all our thinking is based on probabilities and predictions (so-called predictive processing). 8 femmes and other films might then be understood as carrying «probability designs», created to reveal these dynamically developing predictions to us, from first seeing the trailer all the way to the film’s surprise ending.

Karin Kukkonen er førsteamanuensis i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun levert sin doktorgrad i 2010 ved University of Mainz og University of Tampere om fortellerstrategier i tegneserier og var i perioden 2010-2013 Balzan Postdoctoral Research Fellow ved St John’s College, University of Oxford. Kukkonen er interessert i kognitive tilnærminger til litteratur og arbeider for øyeblikket med prosjektet Probability Designs: Litteratur og Predictive Processing. For tiden er hun aktuell med boken A Prehistory of Cognitive Poetics. Neoclassicalism and the Novel utgitt på Oxford University Press.
______________________________________________

50 kr med medlemskap. 80 kr uten medlemskap. Studenter får billett til medlemspris.

Aisthesis er et konsept med fokus på møtet mellom film og
filosofi, og arrangeres i samarbeid med studenttidsskriftet
Filosofisk supplement.